گراف دانش گوگل
- نوشته شده در يکشنبه 2 بهمن 1401 ساعت 17:29
- | ارسال نظر
گوگل به عنوان بزرگترین پایگاه اطلاعاتی مردم دنیا جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مختلف شناخته میشود که در واقع دایره المعارف مجازی عصر حاضر است. همه ما برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود ابتدا به سراغ گوگل میرویم و کلمات و عبارات کلیدی موردنظر خود را در آن جستجو میکنیم. اگر دقت کرده باشید، علاوه بر لینکها و صفحاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشوند یک باکس نیز در قسمت سمت راست صفحه وجود دارد که اطلاعات تکمیلی و مفیدی را به صورت خلاصه در اختیار ما قرار میدهد. این باکس اطلاعاتی گراف دانش گوگل (Google’s Knowledge Graph) نام دارد که در نتیجه جستجوی کاربران در گوگل نمایش داده میشود.
اما گراف دانش گوگل چیست و چه کاری انجام میدهد؟ گراف دانش یا گوگل نالج به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین تعداد کلیک بتوانید اطلاعات کاملی را درباره موضوعات گوناگون بدست آورید. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره گراف دانش گوگل بدانید را مورد بررسی قرار میدهیم و نحوه ساخت آن را نیز به شما آموزش خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.
گراف دانش گوگل یا knowledge graph چیست؟
گراف دانش گوگل یک پایگاه دانش غنی از میلیاردها اطلاعات مهم درباره موضوعات علمی، تخصصی، عمومی، افراد سرشناس، مکانها، حقایق جهان و غیره است که در قالب یک باکس ارائه میشود. هدف از ارائه گراف دانش گوگل این است که اطلاعات مهم و کلیدی درباره موضوعات مختلف در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار گیرند. زمانی که شما موضوعی را در گوگل جستجو میکنید، علاوه بر نتایج مرتبطی که در قالب لینکهای مختلف نمایش داده میشوند یک باکس نیز در سمت راست صفحه و در کنار نتایج جستجو نمایش داده میشود که این باکس همان گراف دانش گوگل است. با بررسی اجمالی گراف دانش میتوانید خیلی سریع اطلاعات اولیه و کلیدی درباره موضوع موردنظر خود را بدست آورید.
بر اساس گزارش گوگل، اطلاعات موجود در Knowledge Graph از طریق صدها منبع اطلاعاتی عمومی و خصوصی وب در دنیا همچون ویکی پدیا و ویکی داده جمع آوری میشوند. بنابراین محتواهای آن دقیق و صحیح است و با مطالعه آنها میتوانید به اطلاعات مفید و کاربردی دست پیدا کنید. به عنوان مثال زمانی که کلمه «اینستاگرام» را درگوگل سرچ کنید یک باکس گوگل گراف در سمت راست صفحه مشاهده میکنید که در آن اطلاعاتی کلیدی همچون لوگو اینستاگرام، تاریخ راه اندازی، مالک، جوایز و سایر اطلاعات اولیه درباره این شبکه اجتماعی برای شما نمایش داده میشود. بنابراین گراف دانش گوگل کلیه اطلاعات، کلمات، عبارات و مفاهیم مرتبط با یک موضوع را از منابع مختلف جمع آوری و شناسایی کرده و آنها را در اختیار کاربران قرار میدهد.

مزایای گراف دانش گوگل
همانطور که اشاره کردیم، گراف دانش گوگل به منظور ارائه اطلاعات کلیدی و پاسخ به سوالات کاربران در کمترین زمان و با کمترین میزان کلیک راه اندازی شده است. گوگل نالج در سال 2012 طراحی شد و هدف اصلی آن نیز بهبود تجربه سرچ کاربران بود تا از طریق آن بتوانند در عرض چند ثانیه به اطلاعات جامعی درباره موضوعات، افراد معروف و حقایق دنیا دست پیدا کرده و به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند. با این حال برخی از مهمترین مزایای گراف دانش گوگل شامل موارد زیر است:
-
دسترسی به اطلاعات کلیدی در کوتاهترین زمان
-
درک بهتر و موثرتر قصد و نیت کاربران از جستجوی کلمات، عبارات و سوالات
-
نمایش بهتر و موثرتر اطلاعات مهم کسب و کارها و شرکتها
-
ایجاد اعتماد برای بازدیدکنندگان بالقوهای که به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید یک محصول هستند
-
افزایش ترافیک وب سایتها
-
افزایش میزان اعتبار کسب و کارها از طریق نمایش آنها در صفحه نتایج جستجو به همراه نمایش رتبه و نظرات مرتبط
-
افزایش شانس برقراری ارتباط کاربران با برندها و مشاغل مختلف از طریق نمایش اطلاعات تماس و روشهای برقراری ارتباط
-
ارائه اطلاعات مفید در صفحه اصلی نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربران
رابطه سئو و گوگل نالج
برای توضیح رابطه سئو و گوگل نالج با یک مثال شروع میکنیم. گراف دانش گوگل را به عنوان یک داربست در نظر بگیرید که به رباتها و خزندههای وب امکان میدهد تا به صورت هوشمندانهتر و موثرتر بتوانند به محتواهای شما دسترسی پیدا کنند. این داربست یا همان گراف در واقع در حال توصیف محتوای سایت شما به خزندههای موتورهای جستجوگر گوگل است و به آنها کمک میکند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کرده و در نتیجه رتبه بهتری به آن بدهند. زمانی که مطالب وب سایت شما توسط رباتهای جستجوگر به عنوان مطالبی ارزشمند و مفید تلقی شناسایی شوند، قطعا جایگاه و رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجو بدست میآورید و به دنبال آن ترافیک وب سایتتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین ارتباط سئو و گراف دانش گوگل را میتوانیم در درک بهتر محتواهای سایت توسط خزندگان گوگل و افزایش میزان ترافیک سایت خلاصه کنیم.
نحوه ساخت گراف دانش گوگل
حال که با مزایای گراف دانش گوگل و رابطه آن با بهبود سئو سایت آشنا شدید، قطعا اکنون به فکر ساخت گوگل نالج برای کسب و کار خود افتادهاید. برای ساخت گراف دانش گوگل روشهای مختلفی وجود دارد که با انجام آنها میتوانید گراف خود را ایجاد کرده و اطلاعات کلیدی و موردنیاز کاربران درباره سایت خود را در قالب گراف در اختیار آنان قرار دهید. نحوه ساخت گراف دانش گوگل چندان دشوار نیست و برای طراحی آن میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
توسعه روابط عمومی و لینک سازی
این گام شاید در ابتدا برای ساخت گراف دانش گوگل کمی دشوار و چالش برانگیز باشد اما به دیده شدن و افزایش ترافیک سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد. هرچه صحبت از کسب و کار شما در فضای وب بیشتر باشد، ایجاد گراف دانش گوگل برایتان بسیار سادهتر خواهد شد. بنابراین باید به گوگل نشان دهید که وب سایت شما دارای مطالب و خدمات مفیدی است و اطلاعات سودمندی را در اختیار کاربران قرار میدهد. برقراری ارتباط با وب سایتهای معتبر و مرتبط با کسب و کار شما و دریافت بک لینک از آنها بسیار کمک کننده است. زمانی که وب سایتهای معتبر به سایت شما لینک دهند، میزان بازدیدکنندگان سایت شما به تدریج افزایش پیدا کرده و همین موضوع نیز موجب بهبود سئو آن خواهد شد. بنابراین اولین و شاید سختترین قدم برای ساخت گراف دانش گوگل این است که حضور خود در فضای وب را پررنگتر سازید تا توسط گوگل به عنوان یک وب سایت مفید شناخته شوید.
استفاده از نشانه گذاری اسکیما در وب سایت
نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) نوعی عمل نشانه گذاری صفحات سایت است که به موتورهای جستجو کمک میکند تا درباره محتوای یک صفحه، اطلاعات بیشتری بدست آورند. اسکیما همچنین به خزندههای وب کمک میکند تا محتوای سایت و صفحات مختلف را بهتر درک کرده و آن را در اختیار مخاطبان هدف قرار دهند. بنابراین برای ساخت گراف دانش گوگل وب سایت کسب و کاری خود بهتر است از نشانه گذاری سازمان (Organization Markup) استفاده کرده و اطلاعاتی از قبیل نام شرکت یا برند، آدرس وب سایت، شبکههای اجتماعی، حوزه فعالیت، لوگو و غیره را در آن وارد نمایید. پس از نوشتن کدهای اسکیما نیز آن را در ابزار بررسی اسکیمای گوگل قرار دهید تا از درستی کد اطمینان حاصل کرده و سپس آن را در سایت خود وارد کنید.
چطور گراف دانش را تغییر دهیم؟
گراف دانش گوگل یک منبع و پایگاه اطلاعاتی گسترده است که امکان بروز خطا و اشتباه در ثبت اطلاعات در آن وجود دارد. یعنی گاهی مواقع ممکن است اطلاعات ثبت شده در گراف با اطلاعات حقیقی برند شما مغایرت داشته باشد که در این صورت باید نسبت به تغییر و اصلاح آنها اقدام نمایید. اما چطور گراف دانش را تغییر دهیم و اطلاعات صحیح را در آن وارد کنیم؟ برای انجام این کار ابتدا باید هویت خود را اثبات کنید تا به بخش ویرایش اطلاعات دسترسی پیدا نمایید. معمولا در قسمت پایین گراف دانش گوگل گزینهای تحت عنوان Claim this knowledge panel وجود دارد که با انتخاب آن و وارد کردن اکانتهای ثبت شده برند خود همچون اینستاگرام، توییتر و یا یوتیوب میتوانید هویتتان را ثابت کنید. پس از تایید هویت امکان ویرایش اطلاعات برای شما فراهم میشود و میتوانید اطلاعات صحیح را در گراف دانش گوگل خود وارد نمایید.
بدین ترتیب با انجام اقدامات بالا میتوانید شانس ساخت گراف دانش گوگل برای کسب و کار خود را افزایش دهید. اما برای ساخت گراف دانش شخصی نمیتوانید از روشهای بالا کمک بگیرید زیرا تا کنون اطلاعات زیادی مبنی بر ساخت گوگل نالج برای شخص توسط Google منتشر نشده است. بنابراین گوگل تصمیم میگیرد که برای چه افرادی گراف بسازد اما معمولا افرادی دارای گراف دانش گوگل هستند که در ویکی پدیا صفحهای معتبر دارند و به عنوان یک شخص معروف و یا مهم شناخته میشوند.