لایت باکس در طراحی سایت چیست؟
- نوشته شده در سه شنبه 20 دی 1401 ساعت 17:16
- | ارسال نظر
حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که در یک وب سایت در حال مطالعه مقالات و یا بازدید از محصولات آن بودهاید و به طور ناگهانی، صفحهای جدید برایتان نمایش داده شده است. این صفحات در واقع نوعی پاپ آپ هستند که اصطلاحا به آنها لایت باکس (Lightbox) گفته میشود. محتوای لایت باکسها معمولا تبلیغاتی است که کاربران را نسبت به انجام یک کار ترغیب میکنند. لایت باکس در طراحی سایت میتواند موجب ایجاد مزاحمت برای بازدیدکنندگان و افزایش نرخ پرش کاربران (Bounce Rate) شود و همچنین میتواند برای مخاطبان جذاب و ترغیب کننده باشد. یعنی استفاده از لایت باکس دارای تاثیرات مثبت و منفی بر تجربه کاربران در هنگام بازدید از سایت است؛
اما نوع تاثیرگذاری این عنصر به روش طراحی آن بستگی دارد. از آنجایی که لایت باکس بر روی محتوای اصلی یک صفحه نمایش داده میشود و ارتباط کاربران با آن صفحه را قطع میکند؛ پس باید اندازه کافی خاص باشد تا بتواند توجه آنان را جلب کرده و موجب ایجاد تجربه کاربری منفی نشود. در ادامه این مطلب شما را با ماهیت و کاربرد لایت باکس در طراحی سایت آشنا میکنیم و نکات مهم برای طراحی یک Lightbox حرفهای را نیز مورد بررسی قرار میدهیم. با وبکده همراه باشید. برای سفارش طراحی سایت و بهینه سازی سایت با وبکده تماس بگیرید. لایت باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ لایت باکس در طراحی سایت نوعی پنجره است که بر روی یک صفحه از سایت ظاهر میشود و موجب قطع ارتباط کاربر با محتوا شده و نور پس زمینه آن را نیز کاهش میدهد. این سازوکار و روش طراحی موجب جلب توجه کامل کاربران به لایت باکس شده و آنان را با شما همراه میسازد. محتوای لایت باکس معمولا متن، عکس و یا ویدئو است که با هدف اطلاع رسانی، فروش و تبلیغات و یا دعوت کاربران نسبت به انجام یک اقدام همچون ثبت نام در سایت طراحی میشود.
لایت باکس میتواند در هر قسمت از صفحه قرار گیرد اما اغلب به منظور جلب توجه بیشتر در وسط صفحه نمایش داده میشود. لایت باکسها تا زمانی که کاربر بر روی گزینه X جهت بستن آنها اقدام نکند، همچنان بر روی صفحه باقی میمانند. وب سایتهای فروشگاهی و یا وب سایتهای آموزش محور معمولا از لایت باکس در طراحی سایت خود استفاده میکنند تا از طریق آن بتوانند کاربران را نسبت به خرید و یا بازدید از سایر محتواهای سایت خود ترغیب نمایند. بنابراین اصلیترین کاربرد لایت باکس «جلب توجه کاربران» و «دعوت آنها نسبت به انجام یک عمل» است. این نوع پاپ آپ معمولا جهت دسترسی به آدرس ایمیل مشتریان بالقوه طراحی میگردد؛
اقدامی هوشمندانه در فرآیند بازاریابی ایمیلی که از طریق دعوت کاربران نسبت به ثبت نام در سایت، دریافت خبرنامههای جدید و یا آگاهی از آخرین تخفیفات انجام میشود. از طرفی دیگر لایت باکس در طراحی سایت همچنین برای تاکید بر یک پیام مهم همچون برگزاری یک رویداد بزرگ و یا فراخوان دعوت به همکاری نیز مورد استفاده قرار میگیرند. شما همچین میتوانید از لایت باکس جهت حصول اطمینان از نمایش یک تصویر و یا ویدیوی مهم به کاربران نیز استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ کاربری محتوای موردنظر شما را از دست نداده است. به عنوان مثال تصور کنید که یک وب سایت فروشگاهی دارید و قصد دارید بازدیدکنندگان را از تخفیفات ویژه خود مطلع سازید. با طراحی یک لایت باکس جذاب و نمایش آن در زمان مناسب میتوانید کاربرن را از تخفیفات خود آگاه کرده و آنها را نسبت به بازدید از محصولات و خرید نیز ترغیب نمایید.
انواع لایت باکس در طراحی سایت لایت باکس در طراحی سایت دارای انواع مختلفی است که هریک از آنها با توجه به رویکرد وب سایت، هدف خاصی را دنبال میکنند. رایجترین انواع لایت باکس در طراحی سایت شامل: لایت باکس تبلیغاتی و تخفیف لایت باکس تبلیغاتی و تخفیف یکی از متداولترین انواع لایت باکس در طراحی سایت شناخته میشود که معمولا توسط فروشگاههای اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد. این لایت باکس با ارائه پیشنهادات جذاب همچون تخفیفات ویژه و یا شرایط پرداخت اقساطی میتواند کاربران را نسبت به کلیک بر روی لایت باکس، بازدید از محصولات و در نهایت خرید از وب سایت ترغیب نماید.
طراحی لایت باکس تبلیغاتی تاثیر بسزایی بر افزایش میزان فروش وب سایتهای فروشگاهی دارد و بسیاری از فروشگاههای اینترنتی معتبر همچون دیجی کالا از این روش جهت اطلاع رسانی به کاربران از تخفیفات و همچنین افزایش میزان فروش خود استفاده میکنند. لایت باکس موبایل لایت باکس موبایل یکی دیگر از انواع لایت باکس در طراحی سایت است و همانطور که از نام آن پیداست به صورت اختصاصی برای نمایش در موبایل ساخته میشود. طراحی صحیح و اصولی لایت باکس موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا زمانی که کاربران با گوشی خود در حال بازدید از سایت شما هستند، تمایلی به مواجه با باکسهای شلوغ و آزاردهنده ندارند. از این رو به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای کاربران در حین وبگردی با گوشی باید لایت باکس خود را در نهایت سادگی و در ابعاد کوچک طراحی کنید تا موجب ایجاد تجربه کاربری منفی برای آنان نشود.
لایت باکس موبایل بهتر است در گوشهای از صفحه نمایش داده شود و محتوای آن نیز صمیمی و در عین حال محترمانه باشد تا بدون ایجاد مزاحمت بتواند توجه کاربران را جلب کرده و آنها را نسبت به ثبت نام و یا بازدید از سایت ترغیب نماید. لایت باکس ایمیل از دیگر انواع لایت باکس در طراحی سایت میتوانیم به لایت باکس ایمیل اشاره کنیم که صرفا جهت دریافت آدرس ایمیل کاربران بر روی صفحه نمایش داده میشود. با طراحی این نوع لایت باکس باید کاربران را نسبت به وارد کردن آدرس ایمیل خود جهت دریافت جدیدترین مقالات،
خبرنامهها و یا اطلاع از پیشنهادات ویژه سایت ترغیب کنید تا بدین ترتیب به طیف گستردهای از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کرده و آنها را با خود همراه سازید. لایت باکس ایمیل یکی از عناصر تاثیرگذار بر موفقیت بازاریابی ایمیلی شناخته میشود که امکان دسترسی به مخاطبان هدف را برای شما سادهتر خواهد کرد. لایت باکس کوکی ها لایت باکس کوکی ها نیز نوع دیگری از لایت باکس در طراحی سایت است که در اکثر وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرد.
اما کوکی چیست و چه کاری انجام میدهد؟ کوکیها اطلاعاتی هستند که توسط وب سایتها و در قالب یک فایل متنی بر روی رایانه و یا موبایل کاربران ذخیره میشوند تا از طریق آن بتوانند بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربری از سایت بازدید کنند. لایت باکس کوکی جهت اطلاع از وجود این کوکیها طراحی میشود و معمولا به صورت یک نوار باریک در بالا و یا پایین سایت نمایش داده میشود که کاربران با کلیک بر روی گزینههایی همچون «Accept» یا «قبول میکنم» رضایت خود از ذخیره این اطلاعات را تایید خواهند کرد. تفاوتی ندارد که از کدام نوع لایت باکس در طراحی سایت استفاده میکنید، آنچه که اهمیت دارد این است که لایت باکس خود را طوری طراحی کنید که نمایش آن برای کاربران آزاردهنده نباشد. زیرا لایت باکسهای غیر حرفهای موجب افزایش نرخ پرش کاربر میشوند و همین امر نیز تاثیر منفی بر سئو سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو خواهد شد.
بنابراین برای آنکه بتوانید توجه کاربران را به لایت باکسهای خود جلب کرده و تجربه منفی برای آنان رقم نزنید باید آنها را با رعایت برخی موارد و استانداردهای مهم طراحی کنید تا بتوانید کاربران را با خود همراه سازید. نکات مهم طراحی لایت باکس حال که با ماهیت و کاربرد لایت باکس در طراحی سایت آشنا شدید، به نظر شما یک لایت باکس تاثیرگذار و مناسب باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟ و یا باید چگونه طراحی شود تا بتواند توجه کاربر را به خود جلب نماید؟ یک لایت باکس استاندارد و مناسب دارای برخی ویژگیهایی است که با در نظر داشتن آنها میتوانید انواع لایت باکس را به صورت حرفهای طراحی کرده و آنها را در وب سایت خود نمایش دهید. برخی از مهمترین نکاتی در هنگام طراحی لایت باکس باید به آنها توجه داشته باشید
شامل: زمان نمایش لایت باکس زمان نمایش لایت باکس به کاربر یکی از مهمترین نکاتی است که برای طراحی یک لایت باکس تاثیرگذار و پربازده باید به آن توجه داشته باشید. هرگز لایت باکس خود را بلافاصله پس از ورود کاربران به سایت نمایش ندهید زیرا در این صورت طیف گستردهای از آنها به لایت باکس شما توجه نکرده و سریعا آن را میبندند؛ زیرا کاربران در ثانیههای ابتدایی ورود به سایت، هنوز هیچ شناخت و اطلاعاتی از وب سایت شما ندارند. بنابراین باید به کاربران زمان کافی برای بازدید از سایت خود را بدهید و سپس لایت باکس تبلیغاتی و یا ایمیلی خود را به آنان نمایش دهید. نمایش لایت باکس در صفحات مرتبط از دیگر نکات مهمی که در فرآیند طراحی لایت باکس باید به آن توجه داشته باشید این است که صفحه مناسبی را برای نمایش آن به کاربر انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر میخواهید از کاربران دعوت کنید تا در بخش بلاگ سایت شما عضو شوند،
باید لایت باکس خود را در صفحه بلاگ نمایش دهید تا احتمال کلیک کاربر بر روی آن و عضویت در سایت شما افزایش پیدا کند. و یا اگر میخواهید لایت باکس تخفیف را نمایش دهید باید آن را در صفحه محصولات نمایش دهید تا احتمال کلیک کاربران بر روی آن افزایش پیدا کند. مسلما نمایش این لایت باکسها درصفحات نامرتبط، بازدهی بالایی نداشته و توجه کاربران را نیز جلب نخواهد کرد. بنابراین انتخاب صفحه مناسب و مرتبط با موضوع لایت باکس نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.